TOTE – den magiska formeln för viktnedgång

TOTE är en modell för tänkande och beteende som används inom bl.a. NLP (Neurolingvistisk programmering), ursprungligen kommer den från cybernetiken. Bokstäverna står för Test Operate Test Exit. Enkelt uttryckt handlar det om att vi i alltid tänker och beter  oss med ett mål i sikte och letar efter metoder som tar oss till det målet.

En TOTE består av stegen: Test, Operate, Test, Exit.

 

Ett exempel: Jag vill komma in genom porten men har glömt bort den sista siffran i portkoden. Jag börjar med att känna på dörren om den är öppen (Test). Om dörren är låst knappar jag in en sifferkod (Operate), känner på dörren (Test) och om den inte går upp så provar jag en annan variant av koden (Operate) och nu går dörren upp (Exit). Loopen är slutförd.

Viktminskning enligt TOTE-modellen

När du går ner i vikt så har du två separata TOTE-loopar:


TOTE 1 får oss att fortsätta gå ner i vikt tills vi nått vår målvikt. Så länge vi inte har nått vår målvikt så använder vi oss av någon diiet eller annan metod för at gå ned i vikt. När vi nått vår målvikt slutar vi med dieten.  

 

TOTE2 utvärderar vår viktminskningsmetod och förbättrar den om det behövs. Om dieten fungerar  (den går tillärckligt snabbt och du kan följa den) så låter vi den vara tills vidare.
 

Vad krävs för en lyckad TOTE?

Ett mätbart slutligt mål (Exit 1)

Hur vet du att du har gått ner i vikt tillräckligt? Vad är ditt långsiktiga mål och hur mäter du det? Har du ett viktmål eller ett mål i fettprocent, kanske är det några byxor som du vill komma i? Vad du än har för mål, se till att du utan  något som helst tvivel kan avgöra om du är framme vid målet eller ej.

En tillförlitlig mätmetod (Test)

Om du har ett viktmål så tänk på att alla vågar visar olika resultat. Vår splitternya digitala våg kan skilja 0,5 kilo om man väger sig två gånger på raken. Eftersom vi väger oss varje morgon innan frukost så vet vi att det är möjligt att gå ner eller upp 2 kg på en dag.  Kroppen härbärgerar olika mycket vatten olika dagar. Lär känna dina felmarginaler både i mätinstrumentet och din egen kropps normala variationer så slipper du tro att dieten inte fungerar när du väger dig en gång i veckan och just den dagen har mycket vatten i kroppen och din våg slog lite snett med siffrorna.

Tålamod och konsekvent tillvägagångssätt (Operate)

Ge den metod du testar tid att verka. Var konsekvent med en metod i minst 3-4 veckor. Det betyder att du bestämmer dig för att äta, träna eller ta tillskott efter en viss plan för att utvärdera hur din kropp svara på den metoden. Detta är kanske det svåraste av allt: håll planen i 3-4 veckor utan avsteg! Om du gör ett avsteg från planen så kommer du inte kunna utvärdera din metod. Då blir du tvungen att hålla samma plan igen i 3-4 veckor för att kunna få en korrekt utvärdering.

Veta om din metod fungerar (Exit 2)

Du behöver ett sätt att veta om dieten fungerar för dig. Går du ner i vikt? Hur mycket ska du gå ner i vikt och hur snabbt för att veta att du är på rätt väg? På en låg kolhydrat kost tappar du vattenvikt i början vilket gör att du kan går ner flera kilo på en vecka. Vissa dieter orsakar att kroppen börjar ta näringen från sina egna muskler vilket gör att man förlorar muskelmassa. När det gäller minskning av fettmassa så är det svårt att förbränna mer än 1 kg i veckan på någon diet. För att ta reda på om det är vätska, muskler eller fett som försvinner på din kropp använder du BodPod eller liknande mätinstrument (Läs mer i kapitlet om mätningar). Vi har inte förlorat muskelmassa alls under vårt år på dieten. Vi gick ner mycket i början eftersom vi inte hade ätit lågkolhydratkost innan. Vi lärde oss att ha is i magen och verkligen ge metoderna vi provade ut tid att verka men även att erkänna när något inte fungerade och leta efter justeringar att göra i metoden.

Flera olika sätt att ta sig till målet (Nya Operate)

Om den metod du använder inte tar dig närmare målet, dvs. du uppnår inte ditt kortsiktiga mål (Ext 2) så behöver du göra någonting annorlunda. Det sägas att definitionen på dårskap är att göra samma ska om och om igen och förvänta sig nya resultat. Om du hör dig själv säga “men det SKA fungera”, “Det fungerade för dig, då ska det fungera för mig”, “Detta är den enda rätta vägen” så tänk en gång till. Detta är svagheten hos de flesta bantningsmetoder. Flexibiliteten saknas. Att bli en bodyhacker handlar om att pröva ut olika metoder och hitta den blandning som passar för just dig, just nu. Vissa går ner snabbt i början av en diet men når en platå. Det är inte alls säkert att samma sak som fungerade när du hade 30 kg övervikt fungerar när du bara har 5 kg övervikt. Det kan bli nödvändigt att anpassa din metod med regelbundna intervaller.

Diettipsen är en utprovad startpunkt. De har visat sig fungera för många men det är en starpunkt, inte “den enda rätta vägen”. Denna del av TOTE kräver att du utbildar dig återigen. Vår och Tim Ferriss bok “Fyratimmarskroppen” är fulla av tips just av den anledningen, för att du ska hitta nya metoder att prova om något inte fungerar.

En annan viktig aspekt av denna del av TOTE är att du måste prova ut nya metoder taktiskt. Gör gärna bara en eller åtminstone inte fler än tre förändringar i taget så att du lär dig vad just de förändringarna gav för resultat.

Varför ska du använda TOTE?

Om du är som Jenny så vrider du dig förmodligen som en mask på en krok och tänker “Säg bara åt mig vad jag ska göra för att få snabbast resultat så gör jag det. Jag har inte tid att hålla på att systematiskt prova ut metoder, testa och utvärdera och hålla på. Jag har inte tålamod”. Du kanske brukar hoppa på en diet och göra lite olika från dag till dag beroende på hur motiverad du är. När du får resultat så vet du egentligen inte vad det var som orsakade det resultatet så du kan inte upprepa samma beteende igen alternativt så drar du felaktiga slutsatser om vad som fungerade. Ibland får du bra och ibland dåliga resultat, du har liten chans att förutse resultaten. Du famlar dig fram i blindo och hoppas på det bästa. Tror du att det går snabbare eller långsammare ner i vikt på detta sätt?

Att använda TOTE är som gjort för just dig med dåligt tålamod. Det som händer är att du en gång för alla knäcker koden till din kropp! Du har hackar din kropp! Då kan du förutse resultaten och även snabbt korrigera din vikt i framtiden om så skulle behövas. Att lära dig hur just din kropp fungerar kräver en insats initialt men är en tillgång som du inte vill leva utan resten av ditt liv.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Viktcoaching

Har du bestämt dig för att skapa en smal livsstil och vill ha vägledning och pepp?

Läs mer om viktcoaching!

Vår bok är ute nu!

Fyratimmarskroppen

Läs mer om vår resa ner i vikt i vår bok. Denna bok är sprängfull av inspiration, vetenskapliga rön och våra egna erfarenheter kring viktminskning och bygger vidare på Timothy Ferriss bok ”4-timmarskroppen”. Läs denna bok fristående eller som ett komplement till Ferriss bok.
Vi har lyckats, nu vill vi att du ska lyckas!

Köp den på Bokus eller Adlibris eller i vanliga bokhandeln.

"Knäck koden - gå ner i vikt : din guide till 4-timmarskroppen" av Jenny Axelsson och Olle Furberg

ISBN10: 9174377671
ISBN13: 9789174377675


 

Bloggar

  • Kroppspositivism – ett sätt att må bra idag onsdag 14 juni, 2017

    Så levde de lyckliga i alla sina dagar …  Jag har alltid undrat vad som händer efter att prinsessan fått sin prins då de, som det sägs, ska leva lyckliga i alla sina dagar. Vi lär oss tidigt att vi … Läs mer

  • Misstag betyder inte hopplöshet fredag 24 februari, 2017

    ”Jag tog ett snedsteg förra veckan, jag åt bröd till frukost och sedan lite annat som inte var planerat. Jag gjorde det medvetet och med sans och dagen efter var jag tillbaka på banan igen utan att känna frustration, skam och hopplöshet, utan … Läs mer

  • Tillskott för viktnedgång – funkar det? fredag 23 december, 2016

    I grund och botten handlar viktnedgång om att äta mindre kalorier än man förbrukar och på så sätt få ett energiunderkott. Det finns många alternativa vägar dit varav de populäraste är diet, träning och tillskott. Jag tänkte här bara lite … Läs mer

 

 

Free Dreamweaver Templates | Cheap Web Hosting