Superkort checklista för dieten

Detta är en checklista får dig som är ny på dieten med de viktigaste punkterna att komma ihåg. Det finns ytterligare många tips och tricks du kan prova senare. Börja med dessa.

Kortkort checklista för dieten

- Trettio gram protein på morgonen
- Testa två veckor
- Ät dig mätt
- Göm undan triggermat (rensa skafferiet)
- Följ dieten
- Gör det enkelt – köp färdiglagat
- Drick tillräckligt med vatten
- Ta ätardag efter en vecka
- Snedsteg är inte samma sak som misslyckande

 

Fyratimmarskroppen är i första hand en samling verktyg och  tankesätt som hjälper dig att hitta din egen väg till din  drömkropp.

Inom fyratimmarskroppen finns inga sanningar. Till skillnad från  andra dieter och  metoder så är fyratimmarskroppen icke-  auktoritär, det finns inga sanningar, det  finns inga  misslyckanden.

Istället för sanning finns bara metoder som förhoppningsvis ger önskat resultat. Det finns inga misslyckanden, bara återkoppling som  talar om för oss om  något ger det resultat vi har förväntat  oss. Återkopplingen ger oss möjlighet att  förändra och  förbättra, för att få ännu bättre resultat.

Denna checklista är en startpunkt för din upptäcksresa i vad som kommer att fungera för dig.

 

 

6 kommentarer till Superkort checklista för dieten

  1. mili skriver:

    Hej. Idag är min första dag och jag lider redan.. det är ett ofantöigt sockerberoende jag försöker komma ifrån och hgivetvis gå ner i vikt.

    Hur många måltider om dagen ska jag ha. Jag har käkat frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och middag.. vad harni för tips på bra mellanmål?

  2. olle skriver:

    Första dagarna är jobbigast, det är en ganska stor omställning. Det vanligaste misstaget är att äta för lite, då kommer kroppen känna sig otrygg. I början är det jätteviktigt att du äter ordentligt och att du känner dig mätt (på tillåten mat). Om du har ett enormt sockerbehov så är det först och främst viktigaste att du får kontroll på sockersuget, under tiden får viktminskningen vänta. Se till at du äter bönor/linser i någon form, det är en långsam kolhydratkälla som kan dämpa sötsuget. Bönor/linser kan du äta som de är, i form av kikärtsbröd/pannkaka eller köpa tagliatelle gjord på bönor. Du kan använda dig av mellanmål i början, men de flesta klarar sig på tre måltider om dagen. Vad du än gör undvik nötter, de ställer oftast bara till besvär! Bra och enkla mellanmål är ägg, keso, kikärtsbröd, sallad (från en salladsbar), rester från lunchen, en halv avokado, eller en proteinshake.

  3. Jonas skriver:

    Hej,

    Tack för en intressant webbplats med mycket bra läsning. Jag är lite nyfiken på en av punkterna i checklistan ovan: ”Gör det enkelt – köp färdiglagat”. Vad är det för färdiglagad mat man ska/kan köpa, pratar vi något man köper i livsmedelsaffären eller? Hade ju varit fint om det fanns SCD-färdigrätter man kunde ha i frysen och bara värma på när det var dags att äta. Tacksam för svar!

  4. olle skriver:

    Hej Jonas,

    Kul att du gillar sidan. Nej, jag tror inte att det går att köpa färdigkomponerade SCD-rätter i någon butik. Men det viktiga är att man inte ska behöva köpa råvaror och göra allting från grunden. Många gör misstaget att göra för många förändringar på en gång och vill gärna ha ”äkta vara” och göra all mat från grundingredienser. Problemet är att det blir för mycket på en gång och då faller man ur dieten efter några veckor.

    Använd alla genvägar som du kan komma på, förutsatt att det inte blir för dyrt. Kombinera färdiglagat, halvfabrikat m.m. och undvik allt som kräver tid i köket. Här är några superenkla exempel du kan hitta i en vanlig livsmedelsbutik:

    * Grillad kyckling
    * Bönor på burk
    * Vanlig frysmat (släng bort pastan/potatisen/riset, lägg till bönor)
    * Ägg, kött, bönor och hackade färska grönsaker från salladsbuffen på ICA
    * Lins/böngrytor på burk (indiska resturanter och livsmedelsbutiker är bra).

    Exempel på halvfabrikat är frysta kottletter med fisk eller kött, ägg på flaska, fryst färdighackad lök och förstås frysta grönsaker.

    Timothy Ferriss har ett vidoklipp där han gör spenat/äggröra på några minuter genom att ta fryst spenat med flytande ägg i en plastlåda som han sedan kör några minuter i mikron och äter direkt ur lådan tillsammans med lite bönor och tomatsalsa. Det är ett ganska extremt exempel, men bevisar att det går att äta enligt Slow Carb Dieten med minimalt köksarbete.

  5. Ln skriver:

    Är inne på min andra vecka. Men har ett problem… Jag är helt förstoppad! Vad ska jag göra? Jag dricker mycket vatten, jag dricker kaffe, te. Jag äter sallad till alla mina mål.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Viktcoaching

Har du bestämt dig för att skapa en smal livsstil och vill ha vägledning och pepp?

Läs mer om viktcoaching!

Vår bok är ute nu!

Fyratimmarskroppen

Läs mer om vår resa ner i vikt i vår bok. Denna bok är sprängfull av inspiration, vetenskapliga rön och våra egna erfarenheter kring viktminskning och bygger vidare på Timothy Ferriss bok ”4-timmarskroppen”. Läs denna bok fristående eller som ett komplement till Ferriss bok.
Vi har lyckats, nu vill vi att du ska lyckas!

Köp den på Bokus eller Adlibris eller i vanliga bokhandeln.

"Knäck koden - gå ner i vikt : din guide till 4-timmarskroppen" av Jenny Axelsson och Olle Furberg

ISBN10: 9174377671
ISBN13: 9789174377675


 

Bloggar

  • Kroppspositivism – ett sätt att må bra idag onsdag 14 juni, 2017

    Så levde de lyckliga i alla sina dagar …  Jag har alltid undrat vad som händer efter att prinsessan fått sin prins då de, som det sägs, ska leva lyckliga i alla sina dagar. Vi lär oss tidigt att vi … Läs mer

  • Misstag betyder inte hopplöshet fredag 24 februari, 2017

    ”Jag tog ett snedsteg förra veckan, jag åt bröd till frukost och sedan lite annat som inte var planerat. Jag gjorde det medvetet och med sans och dagen efter var jag tillbaka på banan igen utan att känna frustration, skam och hopplöshet, utan … Läs mer

  • Tillskott för viktnedgång – funkar det? fredag 23 december, 2016

    I grund och botten handlar viktnedgång om att äta mindre kalorier än man förbrukar och på så sätt få ett energiunderkott. Det finns många alternativa vägar dit varav de populäraste är diet, träning och tillskott. Jag tänkte här bara lite … Läs mer

 

 

Free Dreamweaver Templates | Cheap Web Hosting