Du äter mer än du tror

Är du en av dem som upplever att du äter som en myra men blir fet medan folk i din omgivning verkar kunna äta som en vargar men ändå förbli smala? Under 1970-80-talet utvecklades hypoteser om att bantande var orsaken till övervikt (Restraint theory) och att vissa personer blev feta utan att äta ”för mycket” (sparsamma gener hypotesen). Dessa hypoteser har inte stärkts genom åren, snarare tvärtom. Forskning visar att en fet person som kontrollerar sitt matintag kommer att gå ner i vikt. Problemet verkar snarare vara att många feta äter mer än de tror att de gör.

Omedvetet ätande

Brian Wansink visar genom sin forskning85 hur det kommer sig att vi äter mer än vi tror. Han är professor i konsumentbeteende vid Cornelluniversitetet och forskar i hur psykologi och miljö påverkar vad, hur mycket och när vi äter. Hans resultat är baserade på en serie studier i labb, restauranger, bostäder, biografer och gallerior.

Det är mycket svårt att vara medveten om allt som vi stoppar i oss. Därför är det viktigt att begränsa matbesluten till ett minimum om du vill gå ner i vikt. Detta gör du bland annat genom några av tipsen som vi tidigare har gett; nämligen att fota allt innan du äter och dricker och att äta samma få maträtter om och om igen.

Vi tar i genomsnitt cirka 250 beslut om mat per dag. Det är 20 gånger fler beslut än vi tror att vi gör. Enligt Wansink är detta dubbelt fler än vår hjärna har kapacitet att ta ställning till på en medveten nivå. Så hälften av dina beslut kring mat tas på autopilot och ibland kan det vara så omedvetet att du inte ens vet att du har ätit något. Detta gör oss mycket påverkbara och våra beslut påverkas av: familj, vänner, förpackningar, tallrikar, namn, nummer, etiketter, färger, belysning, former, dofter, distraktioner, avstånd, skåp och förvaring. Wansinks labb har bland annat gjort tester kring tre myter om ätbeteende.

Myt nr 1: Större förpackningar påverkar inte mängden mat vi äter

I tester fann man att de som bjöds på godsaker i större förpackningar åt 55% mer och när de skattade sitt intag så trodde de att de hade ätit lika mycket som vanligt. Detta gäller även storleken på tallrikar. Ju större tallrikar du har, desto mer kommer du att äta även om du inte märker det. Större tallrikar gör att du underskattar mängden mat.

Myt nr 2: Vi känner när vi är mätta och kan sluta äta innan vi har ätit för mycket

I detta experiment bjöds testpersoner på soppa. Vissa fick en vanlig skål och andra fick skålar som i smyg fylldes på genom ett rör från undersidan. Det visade sig att de som hade skålarna som fylldes på åt hela 73% mer än de med vanliga skålar men trodde inte att de hade ätit mer. Det betyder att en tom tallrik är en starkare signal till oss om att vi är mätta än hur det känns i magen.

Myt nr 3: Vi vet vad vi tycker om

En undersökning gjordes av Wansink i en cafeteria där man under sex veckors tid roterade menyn men inte ändrade maten. Den ena menyn beskrev maten i gastronomiska termer, den andra beskrev samma mat på ett torrt och tråkigt sätt. Besökarna fick fylla i en utvärdering efteråt och trots att alla hade ätit samma mat så fick maten från den gastronomiska menyn 7,5 av 10 smakpoäng i jämförelse med maten på den torftiga menyn som bara fick 5,5 av 10.

I ljuset av detta är det lätt att förstå hur vår omvärld gör att vi äter för mycket. Vår moderna livsstil bygger på en ständigt ökande konsumtion och det gäller även mat. Vi bombarderas ständigt av budskap som ska få oss att äta mer.

Bodyhack:

Detta är Wansinks tips som riktar sig främst till dig som vill hålla vikten eller bara gå ner lite under en längre tid. När du är klar med dieten så börja implementera dessa goda vanor. Börja första veckan med den första vanan, sedan lägger du till en vana varje vecka tills du har alla på plats.

1) Använd mindre tallrikar, men tillåt påfyllning

2) Byt breda glas mot högre

3) Stäng av TVn

4) Ställ inte fram serveringsfat på middagsbordet

5) Börja äta sist och avsluta först vid bordet

Hälsoglorian

Viss mat har fått en det man kallar för en hälsogloria. Den maten marknadsförs som hälsosam. Studier som gjorts visar att om en kaloririk måltid (tex osthamburgare) presenteras tillsammans med en sallad så kommer de flesta att uppskatta kalorimängden på måltiden lägre än utan salladen. När vi äter hälsosam mat så tänker vi inte på mängden och kan på så sätt få i oss ett överskott av kalorier medan vi tror att vi äter bra och borde gå ner i vikt.

Maten och känslorna

Att du äter för mycket kan fylla en viktig känslomässig funktion. Ett exempel på detta är en rökare som precis har slutat röka och tar till godis för att hålla röksuget stången. I denna situation fungerar godiset som ett substitut för cigaretterna och det är bättre att äta godis än att börja röka igen så under avvänjningen kan det vara ett mindre dåligt val att äta godis när röksuget blir för stort.

Stress och depression är två andra exempel på saker som påverkar vårt ätbeteende och vår vikt. Socker/kolhydrater kan höja serotoninnivån och få dig att känna dig lugn när du är stressad. Vissa använder kolhydrater som självmedicinering mot depression.

Att förändra sitt ätande kan göra att du möter dig själv och dina känslor på ett nytt sätt. Något halvår in i dieten gjorde Jenny justeringar för att öka fettförbränningen och kände sig lite nere under de första dagarna. Om hon inte hade haft kunskap om att missbrukare sörjer sin drog när de blir drogfria så hade hon säkert inte förstått varför hon var lite ledsen. Detta är en vanlig reaktion på kostmässiga förändringar. Var beredd på att även du kan uppleva en känsla av saknad och sorg under kortare perioder när du gör förändringar i din kosthållning. Håll kvar vid din diet och lugna dig själv med att det går över efter några dagar. Kroppsbyggaren Dan John berättar att han grät efter att ha ätit sin enda riktiga måltid efter en vecka på en extrem diet där han bara drack proteinpulver och tog kosttillskott88. Han ville gärna framställa sig själv som en machoman men var tvungen att berätta att även stora, starka män sörjer maten.

En annan aspekt av ätande och känslor har att göra med att både våra emotioner (fysiska signaler på känslor) och fysiska hungerförnimmelser kommer från magtrakten. Rädsla, oro, förälskelse, stark glädje, många av våra känslor känns i magen. Ofta använder vi ätande som ett sätt att dämpa dem men det kan gå så långt att vi faktiskt blandar ihop hunger och emotioner.

Hack:

Nästa gång du känner dig hungrig, stanna upp innan du äter och känn efter om du har några känslor annat än hunger och uppmärksamma i så fall vilka de är.

Sällskap

Det finn även försök gjorda på hur antalet personer till bords påverkar vårt ätande. De fann att när försökspersonerna åt en måltid ensamma så åt de i snitt 425 kcal. Sedan ökar kaloriintaget med varje person och i ett sällskap på sex personer snittar de på 750 kcal.

Hack:

Observera ditt eget beteende. Hur äter du när det är flera vid bordet? Hur medveten är du om hur mycket du äter? Kan du sätta stopp på samma sätt som när du äter själv? Vad är skillnaden? Vad är det som gör det svårt?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Viktcoaching

Har du bestämt dig för att skapa en smal livsstil och vill ha vägledning och pepp?

Läs mer om viktcoaching!

Vår bok är ute nu!

Fyratimmarskroppen

Läs mer om vår resa ner i vikt i vår bok. Denna bok är sprängfull av inspiration, vetenskapliga rön och våra egna erfarenheter kring viktminskning och bygger vidare på Timothy Ferriss bok ”4-timmarskroppen”. Läs denna bok fristående eller som ett komplement till Ferriss bok.
Vi har lyckats, nu vill vi att du ska lyckas!

Köp den på Bokus eller Adlibris eller i vanliga bokhandeln.

"Knäck koden - gå ner i vikt : din guide till 4-timmarskroppen" av Jenny Axelsson och Olle Furberg

ISBN10: 9174377671
ISBN13: 9789174377675


 

Bloggar

  • Kroppspositivism – ett sätt att må bra idag onsdag 14 juni, 2017

    Så levde de lyckliga i alla sina dagar …  Jag har alltid undrat vad som händer efter att prinsessan fått sin prins då de, som det sägs, ska leva lyckliga i alla sina dagar. Vi lär oss tidigt att vi … Läs mer

  • Misstag betyder inte hopplöshet fredag 24 februari, 2017

    ”Jag tog ett snedsteg förra veckan, jag åt bröd till frukost och sedan lite annat som inte var planerat. Jag gjorde det medvetet och med sans och dagen efter var jag tillbaka på banan igen utan att känna frustration, skam och hopplöshet, utan … Läs mer

  • Tillskott för viktnedgång – funkar det? fredag 23 december, 2016

    I grund och botten handlar viktnedgång om att äta mindre kalorier än man förbrukar och på så sätt få ett energiunderkott. Det finns många alternativa vägar dit varav de populäraste är diet, träning och tillskott. Jag tänkte här bara lite … Läs mer

 

 

Free Dreamweaver Templates | Cheap Web Hosting