Överlista sabotörerna

Om du har försökt att gå ner i vikt men inte lyckats så dras du kanske med en sabotör. Kom ihåg att ätandet har fyllt en funktion i ditt liv och har blivit en vana. När du gör förändringar kullkastas den gamla ordningen och de saboterande tankarna som håller dig tillbaka kommer fram i dagen. Upptäck vilka sabotörer du har som håller dig tillbaka från att gå ner i vikt.

Sabotör nr 1: Förvänta dig för snabba resultat

Om du förväntar dig orealistiskt snabba resultat kommer du att tappa sugen (se ”Sluta jojo-banta” sid 164). Det är lätt att ge upp med ursäkten att det inte fungerade. Fokusera på det som faktiskt förändras. Känns byxorna lättare att knäppa? Har du en jämn och god energi under dagen? Vad säger måttbandet? Väg in flera parametrar av dina reslutat och fokusera på de positiva förändringarna. Den diet som går att hålla i längden kommer att ge dig bestående viktresultat och en ny livsstil. Läs mer om hur orealistiska förväntningar orsakar jojo-bantning längre fram.

Sabotör nr 2: Gnälla

Att gnälla är vanebildande och skadligt. Alla kan behöva ventilera ibland men om du fastnar i att alltid gnälla så skadar det dig och du förpestar även din omgivning. Det kan bli en så inrotad vana att du inte ens vet att du gör det till slut. Gnällandet förstör inte bara din självbild utan driver även bort de människor som du annars hade kunnat hitta stöd hos. Diskutera istället utmaningarna med din viktnedgång och hur du tänker hantera eller har hanterat dem. Det ger dig och de runtomkring dig inspiration.

Sabotör nr 3: Jag börjar imorgon…

Det är bara NU vi kan göra förändringar. Skjut inte förändringen framför dig. Börja idag.

Sabotör nr 4: Försöka istället för att bestämma dig

Oavsett hur ofta du tänker “jag ska försöka hålla igen“ så blir det inte verklighet förrän du skrider till handling. För att skrida till handling behöver du ett beslut, en målformulering och en plan. Att försöka göra något är detsamma som att säga till dig själv att du inte kommer att lyckas. En vis man har sagt att ”försöka är detsamma som att misslyckas, fast med äran i behåll”. Antingen gör du det eller inte, det finns inga mellanting. Om du inte är redo för en förändring; försök inte genomföra den. Vänta tills du har bestämt dig istället.

Sabotör nr 5: Sunt leverne är tråkigt

Att gå ner i vikt och äta och leva sunt kan bli precis så tråkigt som du gör det. Om du inte vill att sunt leverne ska bli tråkigt så se till att göra det trevligt. Börja dansa bugg, skriv en blogg om din utveckling, hitta forum att diskutera med andra i samma situation, prova nya, roliga träningsformer, ät god och nyttig mat med dina vänner, lär dig ett språk och res. Hitta inspiration som håller motivationen uppe för ditt nya sätt att äta och kom ihåg att livet består av så mycket mer än vikt och mat. Om maten är din enda källa till glädje så fundera på vilka andra saker du tycker om att göra som kan förgylla ditt liv.

Sabotör nr 6: Sökandet efter “det magiska pillret”

Vem skulle inte vilja hitta ett magiskt piller, ta det på kvällen och vakna upp med en perfekt kropp? Det magiska pillret finns inte. Istället för att tänka snabb-fix; tänk i termer av processer. Saker du gör dagligen påverkar din kropp att bli som den blir. En dag i taget har den lagt på sig extra hull. En dag i taget kommer den att förbränna det. Tänk långsiktigt när det kommer till att förändra din kropp. Även om du hittar metoden för snabb viktreduktion kommer du att gå upp i vikt igen om du inte tänker på din vikt ur ett längre perspektiv. Det du gör dagligen resten av ditt liv kommer att bestämma hur din kropp ser ut.

Sabotör nr 7: Förvänta sig någonting för ingenting

Drömmen om att få någonting utan att göra någonting liknar drömmen om det magiska pillret. Det förblir en dröm. När vi hoppas på att få någonting utan att själva ge något i utbyte så bryts vi ner mentalt. För att få resultat så måste du agera! Den regeln gäller likaväl på ditt jobb, i dina relationer som med din kropp. För att få något måste du först ge. När du gör det och börjar se hur resultatet växer fram kommer ditt självförtroende att stärkas. Du kan nå dina mål. Du har möjlighet att påverka.

Sabotör nr 8: Allt eller inget – tänkande

Eftersom du är mänsklig så kommer du då och då att “misslyckas”. Om du har ett “allt eller inget”- tänkande så kommer ett snedsteg betyda att du lika gärna kan strunta i din diet, eftersom den fina planen du hade redan är förstörd. Det finns inga perfekta människor, du kommer aldrig att hålla någon diet perfekt. Bli vän med den tanken så kan du bli vän med de misstag du gör på vägen utan att behöva ge upp varje gång.

Sabotör nr 9: Gör det för svårt

Får du en kick av att det känns riktigt svårt att uppnå ditt mål? Det kan låta konstigt men många av oss känner en viss njutning i att späka oss själva för att vi känner oss duktiga då. Du behöver inte göra det. Visst krävs det en insats men gör det inte svårare än vad det behöver vara. Se till att det är lätt att lyckas så att du känner dig som en vinnare. Det gör dig mer motiverad.

Sabotör nr 10: Hoppa mellan metoder

För att kunna veta vad som fungerar för dig måste du prova ut ett tillvägagångssätt under några veckor. Om du inte är konsekvent med din metod under de veckorna kommer du inte att få något pålitligt mätresultat för vad som fungerar eller inte fungerar. Du kommer famla i blindo fram och tillbaka och inte förstå vad som fungerar och därför inte kunna återupprepa det. Var metodisk, håll din dietplan och utvärdera tidigast efter tre veckor innan du gör nästa förändring (”Experimentera smart” sid 77).

Sabotör nr 11: Inte ta 100% ansvar

Vi tror att det finns anledningar till att du äter på ett sätt som gör dig fet. Du kanske är sockerkänslig, har en ökad aptit p.g.a. hormonrubbningar, får starka sug, du kanske upplever mycket stress. Av någon anledning har mat i överflöd blivit ett sätt för dig att hantera ditt liv. Det finns alltid förklaringar till ett beteende och därför tycker vi att vi kan lämna skammen därhän. Detta betyder inte att du är dömd att för alltid vara överviktig. En alkoholist kan känna sig dömd att ge efter för sug efter alkohol men många lyckas ändå att avstå genom att acceptera sin situation och ta fullt ansvar. Ansvar handlar inte om att vara en syndabock, det handlar om att du agerar kärleksfullt utifrån vad du behöver i din situation. Förändring blir möjlig när du helt och fullt tar ansvar.

Sabotör nr 12: Om bara …

”Om bara” är drömmen om att en perfekt kropp ska göra hela livet underbart. Om jag bara var smal så skulle jag inte ha några problem. Sluta inbilla dig att vikten är lösningen på alla dina problem. Det är den inte. Du får ett bekymmer mindre. Det är allt.

Om du tror att vikten är ditt enda problem så kan det vara så att du har överfört känslan av andra problem på vikten. Du har kanske misslyckats med jobb eller i kärlekslivet och säger till dig själv “Det är bara för att jag är tjock“. Detta leder till en press på dig inför att du ska gå ner i vikt? Nu ska hela livet förändras. Din kropp, jobbsituation och ditt kärleksliv ska bli fantastiskt. Tänk om du inte får ett fantastiskt liv av att gå ner i vikt? Då kan du inte längre förklara dina problem med att du är fet och du kan inte heller fortsätta inbilla dig att de kommer att försvinna om du bara går ner i vikt.

Det kanske känns lättare att ha ett stort, konkret problem (övervikten) som du vet lösningen på än flera olika (karriär, relationer, psykisk ohälsa) som du inte vet hur du ska lösa. Denna press kan göra att du på ett undermedvetet plan saboterar din viktnedgång. För vem vill vakna upp från en önskedröm?

Nu har du en bättre chans att märka när dina sabotörer dyker upp.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Viktcoaching

Har du bestämt dig för att skapa en smal livsstil och vill ha vägledning och pepp?

Läs mer om viktcoaching!

Vår bok är ute nu!

Fyratimmarskroppen

Läs mer om vår resa ner i vikt i vår bok. Denna bok är sprängfull av inspiration, vetenskapliga rön och våra egna erfarenheter kring viktminskning och bygger vidare på Timothy Ferriss bok ”4-timmarskroppen”. Läs denna bok fristående eller som ett komplement till Ferriss bok.
Vi har lyckats, nu vill vi att du ska lyckas!

Köp den på Bokus eller Adlibris eller i vanliga bokhandeln.

"Knäck koden - gå ner i vikt : din guide till 4-timmarskroppen" av Jenny Axelsson och Olle Furberg

ISBN10: 9174377671
ISBN13: 9789174377675


 

Bloggar

  • Kroppspositivism – ett sätt att må bra idag onsdag 14 juni, 2017

    Så levde de lyckliga i alla sina dagar …  Jag har alltid undrat vad som händer efter att prinsessan fått sin prins då de, som det sägs, ska leva lyckliga i alla sina dagar. Vi lär oss tidigt att vi … Läs mer

  • Misstag betyder inte hopplöshet fredag 24 februari, 2017

    ”Jag tog ett snedsteg förra veckan, jag åt bröd till frukost och sedan lite annat som inte var planerat. Jag gjorde det medvetet och med sans och dagen efter var jag tillbaka på banan igen utan att känna frustration, skam och hopplöshet, utan … Läs mer

  • Tillskott för viktnedgång – funkar det? fredag 23 december, 2016

    I grund och botten handlar viktnedgång om att äta mindre kalorier än man förbrukar och på så sätt få ett energiunderkott. Det finns många alternativa vägar dit varav de populäraste är diet, träning och tillskott. Jag tänkte här bara lite … Läs mer

 

 

Free Dreamweaver Templates | Cheap Web Hosting