Soffpotatishypotesen

Enligt förespråkare för soffpotatishypotesen så är anledningen till att vi är feta att vi inte rör på oss tillräckligt. Vi tittar på TV, sitter framför datorn både på jobbet och fritiden och fler och fler av de gamla fysiska jobben försvinner. Det finns ett stråk av “det var bättre förr“ över det. Men var det så?

Redan 1958 skrev Per-Olov Åstrand, idrottsfysiolog och professor i kroppsövningarnas fysiologi, att dåtidens orörlighet i samhället skapade fetma. Boken hette “Hur ska man få bättre kondition“. Åstrand gjorde även ett oförglömligt besök i Hylands hörna 1963 där han pratade om sin bok och visslade flerstämmigt med sig själv (väl värt att leta upp ett klipp). Det finns vissa studier som stödjer denna hypotes. En studie uppskattar den dagliga fysiska aktiviteten och energiåtgången hos jägar/samlarkulturer till mycket större än i vår västerländska livsstil.

Kritik

Att soffpotatishypotesen fanns redan innan vi fick datorer och TV-spel gör att vi kanske måste omvärdera hypotesen en smula.

Av de som forskar om viktminskning är det få som tror på träning som enda lösning för den som behöver gå ner i vikt. Den tunga träning vi ser människor kämpa med på TV när de ska gå ner i vikt spelar mer en dramaturgisk roll och är inte vad du och jag bör göra för att gå ner i vikt och hitta en ny, smal livsstil. Kan du tänka dig en TV-serie med Olle och Jenny som äter samma mat om och om igen, har ätardag och pillar navelludd som motion för att under 9-15 månader gå ner sin övervikt och sedan år efter år hålla en ny, smal livsstil? Det blir inga tittarsiffror på det.

Jack Wilmore, expert inom sport och medicin, menar att vi med relativt lite rörelse varje dag skulle kunna undvika att gå upp i vikt. Enligt statistiken går en amerikan i snitt upp 0,5-1 kg per år vilket motsvarar ett energiöverskott på futtiga 10 kcal per dag. 10 kcal förbrukar du lätt, gå 100 meter fram och tillbaka till postlådan så är det kirrat. Wilmore menar inte att vi kan gå ner i vikt med endast träning men att de som tränar hela livet kommer ha svårare att gå upp i vikt än de som inte gör det137. Utmaningen är att få den unga generationen att se på rörelse som en naturlig del av livet och på så vis förhindra viss fetma i framtiden. Det har visat sig att de som börjar träna regelbundet efter att ha gått ner sin övervikt lättare håller vikten än de som inte tränar.

Studier om frosseri och lättja

Det finns flera studier som visar att vårt matintag har stabiliserats och till och med minskat under senare år, men fetman fortsätter ändå att öka. En studie som publicerades 1995 har varit särskilt inflytelserik för denna hypotes. I den studien undersökte man om fetmaepidemin var orsakad av lättja eller frosseri . I studien konstaterade man att matintaget under de senaste 50 åren inte hade förändrats nämnvärt utan snarare minskat sedan 70-talet. Däremot kunde man se en tydlig korrelation mellan fetma och antalet timmar framför TVn. Notera att 80-90% av befolkningen även hade ett stillasittande arbete. Slutsatsen blev att den ökande övervikten i Storbritannien främst berodde på lättja (fysisk inaktivitet) och inte frosseri.

Kritiken mot denna studie har framförts av Speakman och Levitsky. De påpekar att underlaget för studien är otillförlitligt eftersom det baseras på självrapportering (som vi vet är helt otillförlitlig).

Enligt Prentice och Jebb åt personerna mer fett och mindre kolhydrater i jämförelse med 50 år tidigare men samma mängd kalorier. Detta trots näringsrekommendationer om att äta mindre fett och mer kolhydrater. Man kan spekulera i om det är den minskade mängden kolhydrater som har gjort dem mindre aktiva och fetare. Kolhydrater är nämligen ett högoktanigt bränsle för kroppen och ger musklerna en energikick. Kolhydrater är också det näringsämne som bäst aktiverar den adaptiva termogenesen. En kost med mindre kolhydrater skulle kunna göra oss mer stillasittande och dessutom reglera ner vår energiförbränning.

Antagandet att vi rör på oss mindre idag än vi gjorde som jägare/samlare har ifrågasatts. Mätningar på Hazdafolket i Tanzania139 visar att de inte bränner mycket mer än vi gör. Lasse Berg som har levt i perioder med bushmän i Kalahariöknen kan berätta att den dagliga fysiska ansträngningen innebar c:a 5 km lugn promenad varje dag.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Viktcoaching

Har du bestämt dig för att skapa en smal livsstil och vill ha vägledning och pepp?

Läs mer om viktcoaching!

Vår bok är ute nu!

Fyratimmarskroppen

Läs mer om vår resa ner i vikt i vår bok. Denna bok är sprängfull av inspiration, vetenskapliga rön och våra egna erfarenheter kring viktminskning och bygger vidare på Timothy Ferriss bok ”4-timmarskroppen”. Läs denna bok fristående eller som ett komplement till Ferriss bok.
Vi har lyckats, nu vill vi att du ska lyckas!

Köp den på Bokus eller Adlibris eller i vanliga bokhandeln.

"Knäck koden - gå ner i vikt : din guide till 4-timmarskroppen" av Jenny Axelsson och Olle Furberg

ISBN10: 9174377671
ISBN13: 9789174377675


 

Bloggar

  • Kroppspositivism – ett sätt att må bra idag onsdag 14 juni, 2017

    Så levde de lyckliga i alla sina dagar …  Jag har alltid undrat vad som händer efter att prinsessan fått sin prins då de, som det sägs, ska leva lyckliga i alla sina dagar. Vi lär oss tidigt att vi … Läs mer

  • Misstag betyder inte hopplöshet fredag 24 februari, 2017

    ”Jag tog ett snedsteg förra veckan, jag åt bröd till frukost och sedan lite annat som inte var planerat. Jag gjorde det medvetet och med sans och dagen efter var jag tillbaka på banan igen utan att känna frustration, skam och hopplöshet, utan … Läs mer

  • Tillskott för viktnedgång – funkar det? fredag 23 december, 2016

    I grund och botten handlar viktnedgång om att äta mindre kalorier än man förbrukar och på så sätt få ett energiunderkott. Det finns många alternativa vägar dit varav de populäraste är diet, träning och tillskott. Jag tänkte här bara lite … Läs mer

 

 

Free Dreamweaver Templates | Cheap Web Hosting