Setpointhypotesen

Enligt setpointhypotesen har våra kroppar ett inbyggt kontrollsystem som bestämmer hur mycket fett vår kropp ska ha. Man kan likna det vid en termostat för kroppsfett. Vissa individer har en högt ställd termostat och andra har en lågt ställd termostat. Vår kropp kommer att göra allt för att vi ska ha den fettmängd som dikteras av vår setpoint. Den får oss att gå upp i vikt om vi är för smala eller ner i vikt om vi är för tjocka. Hos djur kan man tydligt observera en setpoint. Det finns många experiment med råttor och möss som visar att de snabbt återfår sin kroppsvikt efter att ha tvingats överäta eller svälta. Hypotesen om setpoint utvecklades av Bennett och Gurin 1982 för att förklara varför de som bantar återgår till sin gamla övervikt när de slutar banta . Alltsedan setpointhypotesen introducerades har forskning kring fetma inspirerats av att hitta mekanismerna som styr vår setpoint. Leptin har föreslagits reglera vår setpoint.

Setpointhypotesen säger att din kropp alltid kommer att vilja väga lika mycket.

Vartefter denna hypotes utvecklades började man fundera kring varför vissa människor faktiskt kunde bli fetare och förbli fetare eller bli smalare och förbli smalare. Detta stämde inte med hypotesen och då började man tala om att setpointen går att ställa om. Det anses vara ett mödosamt jobb att ställa om sin setpoint och det sägs gå mycket långsamt.

En intressant notering är att Bennet och Gurin nämner att god och varierad mat verkar höja setpoint.

Kritik

Problemen med setpointhypotesen är att trots att setpoint ligger stabilt hos djur så verkar vi människor verkar inte ha en lika fast setpoint. Idén med en setpoint blir poänglös när vi observerar att människor kan reglera den upp och ibland även ner under sitt liv. Det har därför dykt upp alternativa hypoteser som försöker förklara varför vi ser så stor variation mellan olika människors vikt. Vi ska snart titta på en som kallas för Settling point-hypotesen.

Våra kommentarer

Setpointhypotesen kommer av iakttagelser på djur som automatiskt graviterar mot en viss vikt. Vi människor fungerar lite annorlunda. Visst graviterar vi mot en viss vikt men det kan lika gärna ha att göra med att vi äter utav gammal vana. Vi är vana att bli mätta på en viss nivå, äta på vissa tider, äta viss mat och vissa mängder. Vi tror att utmaningen att ”ställa om sin setpoint” lika gärna kan handla om att det är jobbigt att bli van med ett nytt ätbeteende.

Hypotesen blir även lite tandlös då man först säger att det finns en setpoint och sedan säger att den går att reglera. Vad är då poängen med hypotesen?

Åter igen känns denna teori härstamma från behovet att bekräfta den upplevelse som många feta har när de försöker gå ner i vikt men flyter upp som korkar till sin övre vikt. Vi tycker det är beklagligt att denna hypotes får människor att tro att de inte kan gå ner i vikt fast de skulle vilja. Vi tror att den överdriver betydelsen av gener istället för att också titta på ätbeteende och vanor.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Viktcoaching

Har du bestämt dig för att skapa en smal livsstil och vill ha vägledning och pepp?

Läs mer om viktcoaching!

Vår bok är ute nu!

Fyratimmarskroppen

Läs mer om vår resa ner i vikt i vår bok. Denna bok är sprängfull av inspiration, vetenskapliga rön och våra egna erfarenheter kring viktminskning och bygger vidare på Timothy Ferriss bok ”4-timmarskroppen”. Läs denna bok fristående eller som ett komplement till Ferriss bok.
Vi har lyckats, nu vill vi att du ska lyckas!

Köp den på Bokus eller Adlibris eller i vanliga bokhandeln.

"Knäck koden - gå ner i vikt : din guide till 4-timmarskroppen" av Jenny Axelsson och Olle Furberg

ISBN10: 9174377671
ISBN13: 9789174377675


 

Bloggar

  • Kroppspositivism – ett sätt att må bra idag onsdag 14 juni, 2017

    Så levde de lyckliga i alla sina dagar …  Jag har alltid undrat vad som händer efter att prinsessan fått sin prins då de, som det sägs, ska leva lyckliga i alla sina dagar. Vi lär oss tidigt att vi … Läs mer

  • Misstag betyder inte hopplöshet fredag 24 februari, 2017

    ”Jag tog ett snedsteg förra veckan, jag åt bröd till frukost och sedan lite annat som inte var planerat. Jag gjorde det medvetet och med sans och dagen efter var jag tillbaka på banan igen utan att känna frustration, skam och hopplöshet, utan … Läs mer

  • Tillskott för viktnedgång – funkar det? fredag 23 december, 2016

    I grund och botten handlar viktnedgång om att äta mindre kalorier än man förbrukar och på så sätt få ett energiunderkott. Det finns många alternativa vägar dit varav de populäraste är diet, träning och tillskott. Jag tänkte här bara lite … Läs mer

 

 

Free Dreamweaver Templates | Cheap Web Hosting