Inga mejeriprodukter

Inga mejeriprodukter är tillåtna på denna diet. Detta gäller mjölk, youghurt, alla sorters ost (Keso är enda undantaget), fil, grädde, crème fraische.

Det betyder att du inte kan ha mjölk eller grädde i kaffet. Prova kanel eller blanda i lite vassle- eller kaseinproteinshake istället.

Vi har provat att äta haloumi och andra kolhytdratfattiga ostar under en period och vi hamnade på en platå i viktnedgången.

Det kan verkar lite konstigt att Keso är tillåtet och bakgrunden till det hela är inte riktigt klar. i 4HB argumenterar Tim emot mjölkprodukter p.g.a. innehållet av mjölksocker/laktos. Troligen är det inte laktosen som är boven i dramat utan snarare att mjölprodukter gör att kosten kan varieras i för hög grad (se riktlinje om ”stimulis narrowing”/ät samma mat om och om igen) och i vissa fall för energität (för mycket fett). Om man bara äter Keso så är den fettsnål och blir dessutom lite torftig i längden vilket är en garanti för att du inte äter för mycket.

Vetenskap om mjölkens insulinpåverkan

Vi hittade en avhandling om vassleproteinets insulinstimlerande effekt i ”Insulinogenic Effects of Milk- and Other Dietary Proteins, Mechanisms and metabolic implications”.

Sammanfattningsvis kan det konstateras att det höga insulinsvar som ses efter mjölkprodukter främst är relaterat till vasslefraktionen. En trolig mekanism är att vassleproteinet snabbt spjälkas och orsakar höga nivåer av specifika aminosyror i blodet. Vi kan också se att insulinresponsen efter en vasslemåltid var dubbelt så stor som efter vitt bröd, ett livsmedel som normalt anses vara väldigt insulinfrisättande.

Vassle och kasein – mjölkens proteiner

Detta skulle alltså vara en bättre förklaring (jämfört med laktosargumentet) varför vi ska undvika mejeriprodukter. Värt att notera att mjölk huvudsakligen består av två proteiner: vassle och kasein. Vid osttillverkning klumpar kaseinet ihop sig och bildar en ostmassa, vasslet löser upp sig i vattnet och hälls bort (eller tas om hand för att göra messmör eller vassleproteinpulver). Ostprodukter skulle alltså inte ha samma insulinhöjdande effekt som ren mjölk.

Kaseinprotein måste alltså vara mindre insulinhöjande än vassle. För dig som vill ta proteinshake och är rädd för höga inulinnivåer rekommenderar vi kaseinprotein eller blandprotein (80% kasein 20% vassle). Den höjer inte ditt insulin lika mycket och tas upp långsamt av mag/tarmarna vilket även gör att du håller dig mättare längre.

Eftersom mjölkprodukter är en viktig kalciumkälla, se till att du får i dig tillräckligt med kalcium på annat sätt (t.ex. annan mat eller tillskott), se kapitlet om näringslära för fyratimmarskroppen.

Sammanfattning: undvik mjölkprodukter eftersom det gärna blir att man äter för mycket.

11 kommentarer till Inga mejeriprodukter

  1. Emma skriver:

    Hej, är lätt kvarg tillåtet?

    • jenny skriver:

      Hej Emma!
      När du börjar med SCD så rekommenderar vi att du håller dig till reglerna under de första månaderna. Sedan kan du börja prova dig fram (bodyhacka/göra experiment) med kosten för att anpassa dieten efter dig.

      Ok, jag hoppas att jag har lyckts förmedla att regler är bra att följa till en början – så, nej, även om jag äter lättkvarg, så ska inte du göra det till att börja med på SCD. Men om du märker att du hamnar på en platå så måste du börja experimentera och då kan du prova olika saker i 3-4-veckorperioder. Det kanske inte spelar så stor roll för dig om du äter lättkvarg eller ej med det får du reda på först när du kan jämföra resultatet från en period utan (3-4 veckor) med en period ( 3-4 veckor) med lättkvarg.
      Lycka till!

  2. emma skriver:

    okej, det för ett bra svar!

  3. Katarina skriver:

    Hej! Vilken bra hemsida som komplement till 4-timmarskroppen, som jag läser nu och följer sedan en vecka tillbaka.
    Jag kan inte hitta någonstans om kokosmjölk i boken. Hut påverkas insulinet av kokosmjölk? Vet ni?!Är det tillåtet?
    MVH Katarina

  4. olle skriver:

    Hej Katarina, kul att du gillar sidan.
    Kokosmjölk i mindre mängder (typ 1 dl) borde vara OK även om den innehåller lite kolhydrater. Om du använder kokosgrädde tänk på att den innehåller mycket fett.

  5. Hanna skriver:

    Hej!
    Hittade eran sida (som verkar toppen) när jag surfade runt efter lite mer info om SCD. Jag är precis i startgropen för detta och har Tim Ferriss bok som handbok. Men där står det att grädde är tillåtet i sitt kaffe, max 2 msk. Hur resonerar ni kring detta? Jag har svårt att avvara kaffe och dricker det idag med mjölk. Tacksam för svar. //Hanna

    • jenny skriver:

      Hej, Hanna. Kul att du är i startgroparna! Jag (Jenny) tog lite grädde kaffet i början och det funkade men senare i dieten blev det för mycket kalorier så jag testade att mixa lite proteinpulver med vatten och blanda i. Det var ok. Funkar det så funkar det är vår filosofi och det som funkar nu kanske inte funkar ett tag in i dieten när kroppen förändras. Lycka till!

  6. Emmy skriver:

    Hejsan!
    Är på väg igång med dieten, och jag har ju förstått att mejeriprodukter ska uteslutas.
    Men jag tycker det är lite luddigt med smör. Har Tim Ferriss´bok 4-Hour Body, och där förstår jag det som att det är ok att steka i smör (så länge det är rent smör).
    Hur ställer ni er till det? Jag använder aldrig något annat än Smör, alltså ”originalet” som endast innehåller grädde och salt.
    Han skriver ju visserligen att det är bättre att steka i oljor, men tex olivolja tycker jag inte är så gott.

    Ska bli spännande det här!

    • jenny skriver:

      Hej Emmy! Vi använde Ghee som är skirat smör (finns i butiker med indisk mat) i början men sedan har vi använt vanligt smör. Dock steker vi i rapsolja så det blir inte så mycket smör i alla fall. Håll bara lite koll på att det inte blir för mycket fett eftersom det ökar kaloriintaget. Vår filosofi har varit att sila kamelerna och inte myggen och koncentrera oss på de åtgärder som ger mest resultat. Det gör det lättare att hålla dieten hela vägen ner. Lycka till!

  7. Johanna skriver:

    Hej!
    Jag tror att jag läste att det är okej med färskost. Stämmer det?

  8. jenny skriver:

    Hej Johanna, icke smaksatt keso kan gå bra men undvik andra mejeriprodukter till en början. Lycka till!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Viktcoaching

Har du bestämt dig för att skapa en smal livsstil och vill ha vägledning och pepp?

Läs mer om viktcoaching!

Vår bok är ute nu!

Fyratimmarskroppen

Läs mer om vår resa ner i vikt i vår bok. Denna bok är sprängfull av inspiration, vetenskapliga rön och våra egna erfarenheter kring viktminskning och bygger vidare på Timothy Ferriss bok ”4-timmarskroppen”. Läs denna bok fristående eller som ett komplement till Ferriss bok.
Vi har lyckats, nu vill vi att du ska lyckas!

Köp den på Bokus eller Adlibris eller i vanliga bokhandeln.

"Knäck koden - gå ner i vikt : din guide till 4-timmarskroppen" av Jenny Axelsson och Olle Furberg

ISBN10: 9174377671
ISBN13: 9789174377675


 

Bloggar

  • Kroppspositivism – ett sätt att må bra idag onsdag 14 juni, 2017

    Så levde de lyckliga i alla sina dagar …  Jag har alltid undrat vad som händer efter att prinsessan fått sin prins då de, som det sägs, ska leva lyckliga i alla sina dagar. Vi lär oss tidigt att vi … Läs mer

  • Misstag betyder inte hopplöshet fredag 24 februari, 2017

    ”Jag tog ett snedsteg förra veckan, jag åt bröd till frukost och sedan lite annat som inte var planerat. Jag gjorde det medvetet och med sans och dagen efter var jag tillbaka på banan igen utan att känna frustration, skam och hopplöshet, utan … Läs mer

  • Tillskott för viktnedgång – funkar det? fredag 23 december, 2016

    I grund och botten handlar viktnedgång om att äta mindre kalorier än man förbrukar och på så sätt få ett energiunderkott. Det finns många alternativa vägar dit varav de populäraste är diet, träning och tillskott. Jag tänkte här bara lite … Läs mer

 

 

Free Dreamweaver Templates | Cheap Web Hosting