Test av kolhydratblockerare Phase-2 och Phase-3

Produkten

Det har dykt upp en ny spännande dietprodukt som ska minska upptaget av kolhydrater. Det verkar perfekt för alla som äter en kolhydratsnål diet men ändå vill kunna synda lite då och då. Min tanke var att den kunde användas för att minska effekten på blodsockret på ätardagen då blodsockret gärna sticker upp i höjden av allt bröd och godis.

Du tar ett piller i samband med en kolhydratrik måltid.  Pillret innehåller ett bönextrakt som ska blockera enzymerna (alfa-amylas) i tunntarmen som bryter ner stärkelse och i vissa fall även blockera nedbrytningen av vanligt socker (genom att blockera enzymet sukras).

Det låter förträffligt eller hur?

Jag har köpt två olika blockerare:

  • Natural Glucose Absorption Control från Life Extension (pris: 190 kronor från Amazon, totalt 60 doser)
  • Phase 2 Starch Neutralizer från Now Nutrition (pris: 140 kronor på Ebay för 20 doser)
Den aktiva ingrediensen i Nows kolhydratblockerare är Phase-2 som kommer från vita kidneybönor. LifeExtensions kolhydratblockerare bygger på kelp och blåstång som ska minska nedbrytningen av stärkelse men har dessutom Phase-3 som (L-arabinose + krom) som fungerar som sukrashämmare (minskar nedbrytning och upptag av vanligt strösocker).
 

Men var tar kolhydraterna då vägen?

Jag tyckte det lät helt genialt om det fungerade. Men sedan började jag fundera lite. Om stärkelserna eller sockret inte kan brytas ned i tunntarmen kommer de fortsätta till tjocktarmen. Det är precis det som händer om man är laktosintolerant, man saknar enzymet som bryter ned mjölksockret vilket gör att mjölksockret fortsätter till tjocktarmen. I tjocktarmen finns det en massa bakterier som älskar socker. Det blir en ordentlig fest med mycket gaser när kolhydraterna börjar jäsa i magen. Bakterierna omvandlar kolhydraterna till lite olika fettsyror som tas upp av tarmen vilket gör att åtminstone 2 kcal per gram kolhydrat tas upp i form av fett. Om pillerna verkligen fungerar så kommer jag bli fisig och dessutom kommer kolhydraterna att lagras som fett i fettvävnaden istället för glykogen i musklerna eller levern. Plötsligt verkar det inte lika genialt ändå…

Testet

Men jag var lite för nyfiken och bestämde mig för att testa ändå. Mitt test gjordes under några veckor där jag inledde varje ätardag med en bagel med philadelphiaost + en kopp te som sedan följdes av två timmars blodsockermätning. Jag hade inte ätit något innan på morgonen och jag åt eller drack inte heller någonting under de 2 timmar efter måltiden då jag testade blodsockret. Under testets 2 timmar höll jag mig stilla, antingen sittande i soffan eller framför datorn. Mat och träning under dietveckorna var densamma under hela tiden. Det betyder att varje testomgång genomfördes under så liknande omständigheter som möjligt.

Blodsockermätningarna utfördes var 15:e minut med blodprov från fingerspetsarna med en Bayer Contour blodsockermätare.  Några mätningar gjordes på flera fingrar för att ha koll på felmarginalen.

  1. Vecka 1: Bagel utan något piller
  2. Vecka 2: Now (Phase-2) och sedan Bagel 15 minuter senare.
  3. Vecka 3: Now (Phase-2) och sedan Bagel direkt efter (efter att mejlat den amerikanska tillverkaren).
  4. Vecka 4: Life Extension (Phase-3)  och sedan Bagel direkt efter
  5. Vecka 5:  Bagel utan något piller

Jag ville ha två referensdagar (1+5) för att veta hur stora felmarginalerna var i testet.

Efter mitt första test med Phase-2 kontaktade jag Now Foods i USA (tillverkaren) och frågade varför mina resultat blev så dåliga. Deras svar var

”The research is solid, you may have to take it just before a meal, not 15 minutes before. 
This is a trademark product from our vendor. We only rely on scientific studies.”
 

Så jag tänkte att det var bäst att jag gjorde om testet. Men resultat blev faktiskt ännu sämre när jag tog pillret direkt på.

 

Resultat

Här visar jag alla blodsockermätningarna i ett och samma diagram. De svarta kurvorna är mina två referensdagar då jag bara åt bagels utan något piller. De röda kurvorna är bägge testerna med Phase-2 från Now Nutrition (den röda burken). Den blå kurvan är Life extension Natural Glucose Absorption Control (den vita/gula burken).

Jag räknade ut det relativa glykemiska index för de olika måltiderna med mätvärdena från vecka 5 som referens (=100). Så här ser det ut:

Att ta Phase-2 direkt vid måltiden som tillverkaren rekommenderade verkar alltså vara ganska dumt om man vill minska glykemiska belastningen. Möjligen verkade Phase-3 göra lite skillnad om man ser på kurvan. Meni slutsatsen måste ändå bli att ingen av dessa produkter verkar fungera på mig i alla fall.

Sammanfattning

Det är en spännande tanke att kunna blockera kolhydratupptaget. Men resultatet är urdåligt. Kanske lika bra det, för om de verkligen hade fungerat så hade jag fått rejält med gaser i magen eftersom tarmbakterierna hade översämmats med socker.

 

4 kommentarer till Test av kolhydratblockerare Phase-2 och Phase-3

  1. Anna skriver:

    Tack för att du delar med dig av det här testet. Det var som jag misstänkte, det finns inga genvägar till viktminskning, jag måste göra hela jobbet själv!

    Jag fick erbjudande om att köpa en kolhydratblockerare och sökte info på nätet och fann dig. Nu blir det definitivt inget köp.

  2. LOAN skriver:

    Hej !

    Tack för testet riktigt intressant läsning.

    Jag kör en betydligt billigare och rätt enkel variant. Tar en tesked kanel med färsk pressad citron(blandar det i ett glas med lite vatten) före en måltid med mycket kolhydrater.
    Trycker ner på blodsocker rejält, kanske funkar för flera.

    • olle skriver:

      Låter som en jättebra lösning och framför allt billig! Det kan ju knappast vara sämre än de piller jag testade. Jag utgår från att du mätt med blodsockermätare? Hur stor skillnad har du mätt upp? Jag har även hört talas om att citron och andra smaker kan dämpa sötsuget genom att blockera den söta känslan i munnen, men det var väl inte det du tänkte på?

      /Olle

  3. LOAN skriver:

    Här kommer en lite redogörelse för vad jag har sett med Kanel, Citron och lite vatten.

    Att ta kanel rent så ska man vara fakir Blandar man det med Citron så går det riktigt bra framför allt smaken gör att det blir uthärdligt.

    Jag mäter blodsockret med en FreeStyle lite, normalt har jag ett värde på 4,3-4,8 mmol/l. När jag tar kanel och citron samt en massa kolhydrater (”fusk dagen” ja det kan bli någon öl med) och mäter efter 60 minuter har jag runt 6,5 mmol/l . Blodsocker nivån går sedan ner till normal nivåer rätt snabbt (inom 30 minuter, totalt 90 minuter). Inte lika vetenskapligt som din undersökning då jag inte äter samma sak, Varför inte testa och se om du får samma resultat ?
    //LOAN

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Viktcoaching

Har du bestämt dig för att skapa en smal livsstil och vill ha vägledning och pepp?

Läs mer om viktcoaching!

Vår bok är ute nu!

Fyratimmarskroppen

Läs mer om vår resa ner i vikt i vår bok. Denna bok är sprängfull av inspiration, vetenskapliga rön och våra egna erfarenheter kring viktminskning och bygger vidare på Timothy Ferriss bok ”4-timmarskroppen”. Läs denna bok fristående eller som ett komplement till Ferriss bok.
Vi har lyckats, nu vill vi att du ska lyckas!

Köp den på Bokus eller Adlibris eller i vanliga bokhandeln.

"Knäck koden - gå ner i vikt : din guide till 4-timmarskroppen" av Jenny Axelsson och Olle Furberg

ISBN10: 9174377671
ISBN13: 9789174377675


 

Bloggar

  • Kroppspositivism – ett sätt att må bra idag onsdag 14 juni, 2017

    Så levde de lyckliga i alla sina dagar …  Jag har alltid undrat vad som händer efter att prinsessan fått sin prins då de, som det sägs, ska leva lyckliga i alla sina dagar. Vi lär oss tidigt att vi … Läs mer

  • Misstag betyder inte hopplöshet fredag 24 februari, 2017

    ”Jag tog ett snedsteg förra veckan, jag åt bröd till frukost och sedan lite annat som inte var planerat. Jag gjorde det medvetet och med sans och dagen efter var jag tillbaka på banan igen utan att känna frustration, skam och hopplöshet, utan … Läs mer

  • Tillskott för viktnedgång – funkar det? fredag 23 december, 2016

    I grund och botten handlar viktnedgång om att äta mindre kalorier än man förbrukar och på så sätt få ett energiunderkott. Det finns många alternativa vägar dit varav de populäraste är diet, träning och tillskott. Jag tänkte här bara lite … Läs mer

 

 

Free Dreamweaver Templates | Cheap Web Hosting