Kolhydrater och snacksmat

Kolhydrater

För att hålla nere blodosockret får du endast äta riktigt långsamma kolhydrater, Därför är de enda  kolhydraterna du får äta är legymer (d.v.s linser och bönor).

OK mat
Proteinpasta (varje portion innehåller 28 gram protein och bara 6 gram kolhydrater)

Gränsfall
Tomat, OK med 1-3 tomater per dag men ät dig inte mätt på dem
Lök,  OK med 1-3 lökar per dag men ät dig inte mätt på dem (glöm löksoppa)
Avokado (max en halv per dag)

Du får inte äta:
Frukt
Bröd, inkluerat fullkornsbröd,  knäcklebröd, ris (inklusive fullkorn, brunt, vildris), flingor musli,  inte  havre vete (inga sädeslag),
Inga produkter som innehåller mjöl eller någon annan stärkelse  (t.ex. majs).
Även om något är nyckehålsmärkt/fiberrritk så innehåller det för mycket  kolhydrater för viktnedgång.
Inte potatis, sötpotatis, kålrot eller rotmos
Pasta (återigen oeberoenrende om det är fullkorn eller någon annan  typ av pasta)
Friterad mat (med frityrsmet innehåller mjöl
Couscous, bulgur, dinkel går också bort.

Om det inte finns på listan av godkänt så undvik det!

Undvik snacksmat

Inte äta nötter eller annan snacksliknande mat varken under eller mellan måltiderna. Undvik även småätande mellan måltiderna. Ät större portioner så att du blir mätt istället.
Anledningen till detta är att snacksmat som i och för sig kan vara godkänd kan trigga att dui äter fäör  mcyekt. T.ex. om du har en påse med nätter som du går och småäter ur. Ät ingenting som kräver  restriktioner på portionstorleken T.ex. nötter hummus.
Av den godkända maten ska du kunna äta dig mätt och belåten.
Det är svårt att överäta på kött och grönsaker,du blir helt enkelt mätt.

Drick inte kalorier

Självklart ska du inte dricka soppa, läsk, energidryck, fruktjuicer, grönsaksjuicer
Sojamjölk, havremjölk m.m. innehåller också kalorier, det gäller även de osötade varianterna.

Alkohol: är ett effektivt sätt att stoppa fettförbränningen. Enligt Tim kan man dricka två glas rödvin per  dag, vår erfarenhet är att det inte fungerar och rekommenderar att du bara dricker alkohol på ätardagen.
Lightdrycker (sötade med aspartam) endast i små mängder).

Drick aldrig mat. Flytande föda ger liten mättnad.

4 kommentarer till Kolhydrater och snacksmat

  1. korvis skriver:

    då får man ju inte äta något om man bara ska äta fisk och kyckling hela dagarna :S går ju fan inte leva på det sättet.

    • olle skriver:

      Du kan förstås äta mycket mer än bara fisk och kyckling. Sedan har du dessutom en ätardag då du kan äta vad du vill! Läs övriga artiklar på http://fyratimmarskroppen.se/

      Men jag förstår din poäng att det kan bli ganska tråkigt i längden! Om du å andra sidan bara äter sånt som är supergott och njutbart finns det stor risk att du eldar på aptiteten och får mycket svårt att kontrollera vikten. Maten på den här dieten är i första hand till för att ge resultat (=viktnedgång), inte att ge någon gastronomisk superupplevelse.

      Faktum är att de allra flesta dieter bygger på att begränsa variation och smakupplevelse för att dämpa aptiten. Vi är alla olika: vissa personer äter för att leva, andra lever för att äta. Var och en måste hitta sin balans.

  2. Martin skriver:

    Hur funkar quinoa? är det Ok?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Viktcoaching

Har du bestämt dig för att skapa en smal livsstil och vill ha vägledning och pepp?

Läs mer om viktcoaching!

Vår bok är ute nu!

Fyratimmarskroppen

Läs mer om vår resa ner i vikt i vår bok. Denna bok är sprängfull av inspiration, vetenskapliga rön och våra egna erfarenheter kring viktminskning och bygger vidare på Timothy Ferriss bok ”4-timmarskroppen”. Läs denna bok fristående eller som ett komplement till Ferriss bok.
Vi har lyckats, nu vill vi att du ska lyckas!

Köp den på Bokus eller Adlibris eller i vanliga bokhandeln.

"Knäck koden - gå ner i vikt : din guide till 4-timmarskroppen" av Jenny Axelsson och Olle Furberg

ISBN10: 9174377671
ISBN13: 9789174377675


 

Bloggar

  • Kroppspositivism – ett sätt att må bra idag onsdag 14 juni, 2017

    Så levde de lyckliga i alla sina dagar …  Jag har alltid undrat vad som händer efter att prinsessan fått sin prins då de, som det sägs, ska leva lyckliga i alla sina dagar. Vi lär oss tidigt att vi … Läs mer

  • Misstag betyder inte hopplöshet fredag 24 februari, 2017

    ”Jag tog ett snedsteg förra veckan, jag åt bröd till frukost och sedan lite annat som inte var planerat. Jag gjorde det medvetet och med sans och dagen efter var jag tillbaka på banan igen utan att känna frustration, skam och hopplöshet, utan … Läs mer

  • Tillskott för viktnedgång – funkar det? fredag 23 december, 2016

    I grund och botten handlar viktnedgång om att äta mindre kalorier än man förbrukar och på så sätt få ett energiunderkott. Det finns många alternativa vägar dit varav de populäraste är diet, träning och tillskott. Jag tänkte här bara lite … Läs mer

 

 

Free Dreamweaver Templates | Cheap Web Hosting