Jojobantning – att leva på ett falskt hopp

Är du inne i jojobantningens ändlösa cirkel? Vilka mekanismer styr jojobantning och vad kan man göra för att bryta den?

Hur kommer det sig att trots att man upprepade gånger har misslyckats att gå ner i vikt kan hoppa på ännu en ny metod för viktminskning med nya krafter. Fenomenet kallas för ”falskt hopp syndromet”. Detta fenomen används inom psykologin för att beskriva vad som händer för vissa människor när det kommer till ”självhjälp”. Janet Polivy och Peter Herman är två psykologer som har tittat närmare på hur falskt hopp syndromet kommer till uttryck för den som jojo-bantar. Jag kommer här kort att sammanfatta deras slutsatser och kort beskriva de faser en jojobantare går igenom. Även om du inte tänker på dig själv som jojobantare så kan du känna igen dig. Du kanske har försökt att gå ner i vikt flera gånger i ditt liv men inte i så snabb takt. Du kan säkert känna igen dig i vissa av dessa faser till viss del och att vara medveten om dem kan hjälpa dig att inte hamna fel i din viktnedgång. Forskning visar att jojobantning på lång sikt har följande mentala konsekvenser:

  • frustration
  • skam
  • besvikelse
  • upplevd försakelse
  • hjälplöshet i kosthållningen
  • pessimism när det gäller att gå ner i vikt
  • sämre fysisk hälsa
  • hetsätning
  • fientlighet mot omvärlden (ofta dold)
  • sämre självkänsla
  • sämre livskvalitet
  • mindre nöjd med kroppen
  • olustkänslor och missnöjdhet vad gäller mat, ätande och kropp
  • förstärkning av psykologisk sjukdom
  • fysiskt sett svårare att gå ner i vikt

 

Jojobantning har flera faser som följer på varandra. Dessa faser är:

1)     Orealistiskt höga förväntningar

2)     Hög motivation och goda resultat

3)     Utmaningar

4)     Ger upp och överger dieten.

5)     Hittar anledning till misslyckandet

6)     Nyfött falskt hopp

7)     Tillbaka till punkt 1 igen!

Orealistiskt höga förväntningar

I denna fas känns allting möjligt. Du är hur stark som helst och klarar alla hinder. Du är inte i kontakt med ditt tvivel. Du är full av hopp och stark. Du har orealistiskt höga förväntningar på hur mycket, lätt och snabbt du ska gå ner i vikt och du är också orealistisk när det gäller vilka konsekvenser det kommer att få för andra delar av ditt liv. Så som kärlekslivet, karriären, upplevelsen av lycka och livskvalitet osv. Den som är i denna fas VILL TRO att dessa orealistiska resultat är möjliga. Det falska hoppet är alltså en produkt av ett önsketänkande.  ”Denna gång kommer bli annorlunda än alla andra gånger jag har försökt gå ner i vikt!”

Hög motivation och goda resultat

Driven av ditt falska hopp börjar du entusiastiskt med din diet och får goda resultat. Du upplever att du äntligen har hittat den metod som du har sökt efter och ditt humör är på topp. Detta tillstånd ger en kick åt självförtroendet och det är lätt att hålla dieten.

Utmaningar

Eftersom livet är som det är så kommer du att stöta på utmaningar. Din viktnedgång kanske stannar av, du har inte lika stark motivation längre, du blir frestad att äta något du inte ska. Den initiala kicken du har känt hjälper inte i dessa situationer. Det är nu dina gamla vanor och sätt att tänka behöver förändras om din förändring ska bli bestående. Men om du jojobantar så kommer du inte att vara motiverad till att ta itu med det eftersom du till att börja med inte trodde att du skulle behöva hantera dessa situationer iom dina orealistiska förväntningar. Att dessa utmaningar kommer tar dig på sängen och du har bränt all din energi tidigare i dieten och har inte kvar någon motivation nu.

Ger upp och överger dieten

Eftersom du inte kunde hantera de utmaningar du ställdes inför i tidigare fas så ger du upp. Du känner dig misslyckad även om du har uppnått en viss viktnedgång. Ditt självförtroende rasar i botten och ditt falska hopp ersätts med en strak känsla av hopplöshet. Här uppstår det som Polivy och Herman kallar för ”what the hell effect”. Den uppstår när du bryter din diet och använder ditt felsteg för att rättfärdiga fler. ”Jag har ju redan misslyckats med min diet, jag kan lika gärna frossa loss”.

Hittar anledning till misslyckandet

Vartefter tiden går så kommer du att söka och hitta förklaringar till ditt misslyckande. Att hitta en anledning gör att du kan “förstå” ditt misslyckande och även starta en ny cirkel av falskt hopp tyvärr. Eftersom du VILL TRO på dina orealistiska viktmål så letar du efter förklaringar till ditt misslyckande i metoden eller inom dig själv. Detta är en slags början på nästa cykel eftersom du nu börjar tänka att “om jag bara ändrar det eller det så kommer jag att lyckas”. Som i fas 1 så styrs din övertygelse av vad du vill tro istället för fakta. Det är inte roligt att höra att det som kommer att göra dig smal och hålla dig smal på sikt är att äta mindre och begränsa kalorier och träna regelbundet resten av ditt liv. Det är mycket mer attraktivt att: “Gå ner 30 kg på 1 månad!” Så länge du föredrar orealistiska mål så kommer du att vara fast i jojobantning.

Nyfött falskt hopp

Bantningsindusrin tjänar massor av pengar på denna fas. Du VILL ha en ny metod, något som du kan sätta ditt hopp till ännu en gång och kommer göra hela skillnaden. I denna fas minns du tidigare framgångar (inte dina misslyckanden) och ditt falska hopp stiger tillsammans med dina orealistiska fantasier om hur mycket, snabbt och lätt du kommer att gå ner i vikt för att inte tala om hur bra allt annat i ditt liv kommer att bli bara du blir smal. Denna fas tar dig direkt in i en ny cykel med start i fas 1 igen.

Slutliga reflektioner

Om du är en av dem som slungas mellan falskt hopp inför orealistiska mål och besviken hopplöshet så är vägen ut en annan. Vägen ut är en livslång livsstilsförändring, utan snabba kickar. Jag vet, det låter inte så roligt men jojobantning ger dig bara mer övervikt och en sämre mental hälsa. Dessutom kan jojobantning skapa en obalans i kroppen som gör det lättare att lägga på sig fett och svårare att bränna det. Man kan se ett starkt samband mellan jojobanting och ökad övervikt.

Sluta tro på den för tillfället nya metoden som lovar guld och gröna skogar. Du vet innerst inne allt detta förstås och du vet när du lurar dig själv. Det du behöver är inte en kort, stark kick utan en hållbar, långsiktig vilja till förändring. Du behöver utveckla tålamod, nya goda vanor, självkärlek och ett nytt sätt att se på dig själv som ger dig en jämn, hållbar motivation år efter år. Alla som har gått ner i vikt vet att det svåra är att hålla vikten. Det är då det riktiga jobbet börjar och det kommer aldrig att ta slut men det kan bli en vana på samma sätt som din feta livsstil blev en vana. Att motionera kan bli lika självklart som det förut var för dig att sätta dig framför TVn med mat. Och fall inte i fällan (what the hell effekten) att om du tar en så är det kört och du kan lika gärna äta allt, det är bara en ursäkt för att få äta för mycket.

”Weight cycling as an instance of false hope” av Janet Polivy och C. Peter Herman

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Viktcoaching

Har du bestämt dig för att skapa en smal livsstil och vill ha vägledning och pepp?

Läs mer om viktcoaching!

Vår bok är ute nu!

Fyratimmarskroppen

Läs mer om vår resa ner i vikt i vår bok. Denna bok är sprängfull av inspiration, vetenskapliga rön och våra egna erfarenheter kring viktminskning och bygger vidare på Timothy Ferriss bok ”4-timmarskroppen”. Läs denna bok fristående eller som ett komplement till Ferriss bok.
Vi har lyckats, nu vill vi att du ska lyckas!

Köp den på Bokus eller Adlibris eller i vanliga bokhandeln.

"Knäck koden - gå ner i vikt : din guide till 4-timmarskroppen" av Jenny Axelsson och Olle Furberg

ISBN10: 9174377671
ISBN13: 9789174377675


 

Bloggar

  • Kroppspositivism – ett sätt att må bra idag onsdag 14 juni, 2017

    Så levde de lyckliga i alla sina dagar …  Jag har alltid undrat vad som händer efter att prinsessan fått sin prins då de, som det sägs, ska leva lyckliga i alla sina dagar. Vi lär oss tidigt att vi … Läs mer

  • Misstag betyder inte hopplöshet fredag 24 februari, 2017

    ”Jag tog ett snedsteg förra veckan, jag åt bröd till frukost och sedan lite annat som inte var planerat. Jag gjorde det medvetet och med sans och dagen efter var jag tillbaka på banan igen utan att känna frustration, skam och hopplöshet, utan … Läs mer

  • Tillskott för viktnedgång – funkar det? fredag 23 december, 2016

    I grund och botten handlar viktnedgång om att äta mindre kalorier än man förbrukar och på så sätt få ett energiunderkott. Det finns många alternativa vägar dit varav de populäraste är diet, träning och tillskott. Jag tänkte här bara lite … Läs mer

 

 

Free Dreamweaver Templates | Cheap Web Hosting